formad bokeh


Ni har säkert hört talas om bokeh-effekten. Jag har sett på massa bloggar att folk har börjat fota bokeh. Så jag antar att det är ganska populärt!
Här kommer iaf ett tips för att piffa till bokehn lite!

För er som inte känner till bokeh:
När man fotar ljusällor ur fokus blir de till suddiga bollar i olika storlek, såhär.

Det här är ganska vanligt och man ser det ofta om man kollar.

Formad bokeh:
Om man vill vara lite kreativ och få lite mer spännande bokeh-bilder kan man forma dem. Direkt i kameran, inte  photoshop.

För att göra det får man pyssla ihop ett eget litet filter!

Du behöver:
Systemkamera
Ett tjockt papper som inte släpper igenom ljus
Sax
Tejp

Ta en tunn kartongbit eller något annat tjockt papper, gärna svart, som inte släpper igenom något ljus.
Klipp till en cirkel som är lika stor som den främre delen av objektivet.
Ett smart sätt kan vara att lägga linslocket på pappret, rita runt om och klippa.
 När du har en cirkel i rätt storlek ska du klippa ut formen du vill ha på bokehn mitt på pappret. (I mitt fall hjärtform.)
Det bör inte vikas så en idé kan vara att klippa ut formen på ett annat papper och sen skära ut det.
Storleken kan man exprimentera lite med, men det får inte vara för litet iaf.
 För att sen sätta på "filtret" på kameran kan man tejpa fast, eller bara hålla i framför kameran som jag gjorde.


Mitt "hjärtbokeh-filter"

Detta är inte så krångligt som jag fick det att låta. Tar bara några få minuter!

Resultat:





Nu är jag ingen expert på detta, och man kan få bra mycket snyggare bilder om man lägger ner lite tid. Jag sprang ner och tog dessa bilder på 5 min bara för att visa er.
Hoppas att ni förstod och att ni provar! :D

Pusss

Kommentarer
Postat av: elin stedenfeldt

MÅSTE TESTA!!! super bra tips goding!

2011-12-27 @ 23:33:27
URL: http://lukeskywalkerr.blogg.se/
Postat av: Johanna

SKITSNYGGT!! :D

2011-12-28 @ 09:44:21
URL: http://johannaeden.devote.se
Postat av: Tess

Jättebra tips du gett! :)

2012-01-04 @ 13:10:56
URL: http://kervefors.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0